FiskClockers - Allt om fiske! 🐟

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av DaBone:

Samma som för 15Är sedan alltsÄ..

evolutionen har inte Àndrat sÄ mycket pÄ abborren under den tiden

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hoho fiske, skoj!

Hur Àr det med dagens spön, har utvecklingen gÄtt framÄt mycket de senaste 10-15Ären?

Jag minns jag köpte ett TrollslÀndan-spö för ca 15Är sen (keramiska ringar), tror det Àr 10-40g men ÀndÄ vÀldigt smalt och trevligt med bra kÀnsla. Köpte Àven en Okuma Metaloid som var deras vÀrsting pÄ den tiden nÀr det gÀllde haspelrullar. Fungerar fint fortfarande, anvÀnds dock pÄ tok för sÀllan.

Minns Àven en wobbler som tyvÀrr ej finns kvar (min alltsÄ), en Rapala Super Shad Rap som var guldfÀrgad som jag dragit hÀlften av alla 1000+ gÀddor med (wobblern blev pensionerad av alla huggbett)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dimman:

Hoho fiske, skoj!

Hur Àr det med dagens spön, har utvecklingen gÄtt framÄt mycket de senaste 10-15Ären?

Jag minns jag köpte ett TrollslÀndan-spö för ca 15Är sen (keramiska ringar), tror det Àr 10-40g men ÀndÄ vÀldigt smalt och trevligt med bra kÀnsla. Köpte Àven en Okuma Metaloid som var deras vÀrsting pÄ den tiden nÀr det gÀllde haspelrullar. Fungerar fint fortfarande, anvÀnds dock pÄ tok för sÀllan.

Minns Àven en wobbler som tyvÀrr ej finns kvar (min alltsÄ), en Rapala Super Shad Rap som var guldfÀrgad som jag dragit hÀlften av alla 1000+ gÀddor med (wobblern blev pensionerad av alla huggbett)

Jag har bÄde nya och gamla spön i min uppsÀttning och de nya Àr ju bÄde lÀttare och starkare, samma gÀller rullarna. Dessutom kÀnns det som att det Àr olika material/egenskaper lÀngs med spöt, styvt nÀra rullen och mjukare mot toppen. Sedan vet jag inte om de gamla lÄg i samma prisklass dÄ som mitt nyaste gör nu, kan ju göra skillnad. Jag anvÀnder bÄde gamla och nya men de nya Àr betydligt lÀttare att kasta lÄngt med.

Oavsett vilket sÄ Àr det alltid kul med ny hÄrdvara, gÀller bÄde fiske och datorer! Ta en svÀng till nÄgon fiskebutik och stÀll dig och vifta med nÄgra spön och veva runt lite rullar, tror du kommer mÀrka skillnad.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej!

Kan berÀtta lite om dagens Àventyr.

Jag gick runt i skogen med mitt UL-set och tÀnkte undersöka ett nytt vatten. Vid en vÀldigt grund och smal vik med massa vÀxtlighet stannade jag för att fÄnga nÄgon abborre. Första kastet med mitt 3.5 grams skeddrag (med enkelkrok) sÄg jag nÄgot som rörde sig en bit bort, och nÀr jag nÀstan vevat in hela linan sÄ sÄg jag en gigantisk siluett som kom mot draget. UngefÀr 4 meter ifrÄn stranden attackerade den. Konstigt nog var fisken (som jag dÄ trodde var en gÀdda) vÀldigt lugn och jag kunde hyfsat enkelt veva in den. Men nÀr den var en meter ifrÄn mig fick vi syn pÄ varandra, jag sÄg att det inte alls var en gÀdda utan en MAL, och malen sÄg mig. DÄ fick den fart och jaa, jag kunde inte göra mycket för att stoppa den...

Men chockad och glad var jag!
Jag hann studera malen nÄgra sekunder och den var 150+ cm. Sjuukt, helt klart största (vilda) fisken jag nÄgonsin sett.

NÄgon som kan nÄgot om malar? Hur mycket kan den ha vÀgt?

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Fltoig:

Hej!

Kan berÀtta lite om dagens Àventyr.

Jag gick runt i skogen med mitt UL-set och tÀnkte undersöka ett nytt vatten. Vid en vÀldigt grund och smal vik med massa vÀxtlighet stannade jag för att fÄnga nÄgon abborre. Första kastet med mitt 3.5 grams skeddrag (med enkelkrok) sÄg jag nÄgot som rörde sig en bit bort, och nÀr jag nÀstan vevat in hela linan sÄ sÄg jag en gigantisk siluett som kom mot draget. UngefÀr 4 meter ifrÄn stranden attackerade den. Konstigt nog var fisken (som jag dÄ trodde var en gÀdda) vÀldigt lugn och jag kunde hyfsat enkelt veva in den. Men nÀr den var en meter ifrÄn mig fick vi syn pÄ varandra, jag sÄg att det inte alls var en gÀdda utan en MAL, och malen sÄg mig. DÄ fick den fart och jaa, jag kunde inte göra mycket för att stoppa den...

Men chockad och glad var jag!
Jag hann studera malen nÄgra sekunder och den var 150+ cm. Sjuukt, helt klart största (vilda) fisken jag nÄgonsin sett.

NÄgon som kan nÄgot om malar? Hur mycket kan den ha vÀgt?

grattis, ett mycket sÀllsynt syn, arten Àr totalfredad i sverige, sÄ det var "tur" att den inte nappade.
Svenskt sportfiskerekord Àr 60.1kg, 195 cm. (satt innan fredning)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Fltoig:

NÄgon som kan nÄgot om malar? Hur mycket kan den ha vÀgt?

Fiskar ofta i vatten dÀr det finns Mal, dÄ jag hinner fiska.. och var med om en gÄng dÄ det blev en jÀttestor virvel bredvid bÄten.
TÀnkte först att nu Àr det kört.. ett slukhÄl i sjöbotten eller nÄgot. Men det la sig och jag tror bestÀmt att det var en stor mal som drog ivÀg jÀmte bÄten. Kollade efter det upp hur stora de kan bli och det var lite fjantigt...

Wikipedia
Malen kan bli upp till fem meter lÄng och vÀga 300 kg[6] och nÀst efter europeisk stör Àr den Europas lÀngsta sötvattensfisk.

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Fltoig:

Hej!

Kan berÀtta lite om dagens Àventyr.

Jag gick runt i skogen med mitt UL-set och tÀnkte undersöka ett nytt vatten. Vid en vÀldigt grund och smal vik med massa vÀxtlighet stannade jag för att fÄnga nÄgon abborre. Första kastet med mitt 3.5 grams skeddrag (med enkelkrok) sÄg jag nÄgot som rörde sig en bit bort, och nÀr jag nÀstan vevat in hela linan sÄ sÄg jag en gigantisk siluett som kom mot draget. UngefÀr 4 meter ifrÄn stranden attackerade den. Konstigt nog var fisken (som jag dÄ trodde var en gÀdda) vÀldigt lugn och jag kunde hyfsat enkelt veva in den. Men nÀr den var en meter ifrÄn mig fick vi syn pÄ varandra, jag sÄg att det inte alls var en gÀdda utan en MAL, och malen sÄg mig. DÄ fick den fart och jaa, jag kunde inte göra mycket för att stoppa den...

Men chockad och glad var jag!
Jag hann studera malen nÄgra sekunder och den var 150+ cm. Sjuukt, helt klart största (vilda) fisken jag nÄgonsin sett.

NÄgon som kan nÄgot om malar? Hur mycket kan den ha vÀgt?

Coolt, vilken upplevelse!

SjÀlv lyckades jag fÄnga mina första abborrar pÄ 30 Är igÄr nÀr jag testade mitt UL-spö. Har tidigare bara sett och fÄtt gÀdda dÀr men igÄr körde jag jiggar som dom tydligen gillade (tvÄ gÀddor var ocksÄ nyfikna men slÀppte). TyvÀrr var dom 10-15cm lÄnga men dom vÀxer vÀl förhoppningsvis.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Henrik-W:

SjÀlv lyckades jag fÄnga mina första abborrar pÄ 30 Är igÄr nÀr jag testade mitt UL-spö. Har tidigare bara sett och fÄtt gÀdda dÀr men igÄr körde jag jiggar som dom tydligen gillade (tvÄ gÀddor var ocksÄ nyfikna men slÀppte). TyvÀrr var dom 10-15cm lÄnga men dom vÀxer vÀl förhoppningsvis.

Kul att ett nytt spö gav en ny upplevelse
Hur kÀndes det annars? Nöjd med köpet?

Mitt nya UL-spö har inte kommit Àn, Ribatex mailade i förra veckan och sa att de förhoppningsvis fÄr in det den hÀr veckan. (Det stod att de hade det i lager nÀr jag bestÀllde med det var tydligen fel).

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Caesar:

Kul att ett nytt spö gav en ny upplevelse
Hur kÀndes det annars? Nöjd med köpet?

Mitt nya UL-spö har inte kommit Àn, Ribatex mailade i förra veckan och sa att de förhoppningsvis fÄr in det den hÀr veckan. (Det stod att de hade det i lager nÀr jag bestÀllde med det var tydligen fel).

Det kÀndes riktigt bra, helt klart ett nytt favoritspö. LÀtt att ta med pÄ cykeln, smidigt att förflytta sig med mellan trÀden och Àven de smÄ abborrarna kÀndes vÀldigt tydligt nÀr de högg. KÀndes ocksÄ som om det var lÀttare att sÀtta smÄ korta kast rÀtt. De första kasten var ju lite ovana förstÄs men eftersom jag fiskade i en Ä sÄ kunde jag börja med vÀldigt korta kast.

Passade Àven pÄ att testa drop shot men tyngden satte sig i botten hela tiden sÄ det var svÄrt att göra smÄ förflyttningar framÄt om man stannade.

Hoppas ditt spö kommer snart, finns inget vÀrre Àn att vÀnta!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hej! Fiskar Àven jag. Började förra sÀsongen i samband med att jag blev stugÀgare. Fiskar i princip bara i MÀlaren och det blir nog 2-7 ggr/vecka frÄn april till oktober. Sista försöket förra sÀsongen stod jag pÄ bryggan och kastade med -6 grader i luften. Det var en mÀrklig upplevelse dÄ linan frös fast i spöringarna lite lÀtt och gav nappindikation.

Har fram till nu varit bunden till bryggor dÄ sambon Àr rullstolsburen, men vi blev bÄtÀgare i söndags till en 4,5 meters öppen plastroddbÄt med en gammal 4hk 2-taktsyamaha pÄ kittad med ekolod ska vi kunna variera oss mer.

Jag rÄkade paja toppen pÄ mitt spö frÄn förra sÀsongen i bilen sÄ skaffade mig ett shimano speedmaster bx 180l. VÀldigt nÀtt och lÀtt spö som inte tar nÄgon plats i bil eller pÄ cykeln. Dock kastvikt pÄ 3-14g sÄ tyngre beten gÄr bort. Har hittills kört frÀmst sked och spinnare, favoriter Àr svart Toby 12/20g och Mepps fluo 5 (13g). FÄr gÀddor och abborre pÄ dessa och Àven en gös vid ett tillfÀlle. Pb gÀdda Àr 1,5kg och abborre kanske 500g. Inga bjÀssar. Funderar pÄ om jag kanske skulle behöva ett rejÀlare spö nu nÀr vi kommer ut pÄ lite djup och ökar sannolikheten för rejÀlare fÄngster.

Sambon metar pÄ klassiskt vis. Vi fiskar för miljöombyte, stresshantering och ibland för att Àta. Men mest bara för att komma ut och njuta av lugnet.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men Àven sÄdant som Factorio och Rimworld.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nightcrawl:

Hej! Fiskar Àven jag. Började förra sÀsongen i samband med att jag blev stugÀgare. Fiskar i princip bara i MÀlaren och det blir nog 2-7 ggr/vecka frÄn april till oktober. Sista försöket förra sÀsongen stod jag pÄ bryggan och kastade med -6 grader i luften. Det var en mÀrklig upplevelse dÄ linan frös fast i spöringarna lite lÀtt och gav nappindikation.

Har fram till nu varit bunden till bryggor dÄ sambon Àr rullstolsburen, men vi blev bÄtÀgare i söndags till en 4,5 meters öppen plastroddbÄt med en gammal 4hk 2-taktsyamaha pÄ kittad med ekolod ska vi kunna variera oss mer.

Jag rÄkade paja toppen pÄ mitt spö frÄn förra sÀsongen i bilen sÄ skaffade mig ett shimano speedmaster bx 180l. VÀldigt nÀtt och lÀtt spö som inte tar nÄgon plats i bil eller pÄ cykeln. Dock kastvikt pÄ 3-14g sÄ tyngre beten gÄr bort. Har hittills kört frÀmst sked och spinnare, favoriter Àr svart Toby 12/20g och Mepps fluo 5 (13g). FÄr gÀddor och abborre pÄ dessa och Àven en gös vid ett tillfÀlle. Pb gÀdda Àr 1,5kg och abborre kanske 500g. Inga bjÀssar. Funderar pÄ om jag kanske skulle behöva ett rejÀlare spö nu nÀr vi kommer ut pÄ lite djup och ökar sannolikheten för rejÀlare fÄngster.

Sambon metar pÄ klassiskt vis. Vi fiskar för miljöombyte, stresshantering och ibland för att Àta. Men mest bara för att komma ut och njuta av lugnet.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Lyckades ocksÄ paja en spötopp i bilen förra Äret, trodde jag var den enda fiskaren som gjort det

Ett lÀngre och nÄgot styvare spö ger helt klart fler möjligheter för dej. Ett sju eller Ätta fots halvmjukt spö gör att du kan kasta lÀngre och andra drag. Ett ok startkit Àr ganska billigt. T.ex. Abu Stamina 7 fots set med rulle kostar kring 600 kronor och tar kastvikt 5-25gram, 8 fotaren lite dyrare och tar 8-30 gram (inte helt hundra pÄ kastvikterna sÄ dubbelkolla om intressant). Har sjÀlv 7 fots kombon av detta och den har varit i bruk mÄÄÄÄnga timmar, det Àr nog spöet jag anvÀnt mest av alla dÄ det Àr lite "allround". Extremt prisvÀrt paket!

Vid riktat fiske, alltsÄ t.ex. enbart öring sÄ vÀljer jag utrustning enligt det idag, men hobbyn har blivit mÀrkbart dyrare efter jag började göra sÄ

Grattis till familjeökningen i form av en bÄt! SjÀlv letar jag ny bÄt som bÀst, dock nÄgot större och med vÀldigt speciella önskemÄl/specifikationer sÄ jag har mycket svÄrt att hitta nÄgot som överensstÀmmer samt inte kostar ena armen och en halv fot

Skitfiske pÄ dej!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Sp0de:

Lyckades ocksÄ paja en spötopp i bilen förra Äret, trodde jag var den enda fiskaren som gjort det

Ett lÀngre och nÄgot styvare spö ger helt klart fler möjligheter för dej. Ett sju eller Ätta fots halvmjukt spö gör att du kan kasta lÀngre och andra drag. Ett ok startkit Àr ganska billigt. T.ex. Abu Stamina 7 fots set med rulle kostar kring 600 kronor och tar kastvikt 5-25gram, 8 fotaren lite dyrare och tar 8-30 gram (inte helt hundra pÄ kastvikterna sÄ dubbelkolla om intressant). Har sjÀlv 7 fots kombon av detta och den har varit i bruk mÄÄÄÄnga timmar, det Àr nog spöet jag anvÀnt mest av alla dÄ det Àr lite "allround". Extremt prisvÀrt paket!

Vid riktat fiske, alltsÄ t.ex. enbart öring sÄ vÀljer jag utrustning enligt det idag, men hobbyn har blivit mÀrkbart dyrare efter jag började göra sÄ

Grattis till familjeökningen i form av en bÄt! SjÀlv letar jag ny bÄt som bÀst, dock nÄgot större och med vÀldigt speciella önskemÄl/specifikationer sÄ jag har mycket svÄrt att hitta nÄgot som överensstÀmmer samt inte kostar ena armen och en halv fot

Skitfiske pÄ dej!

Det var dock bara mellan de tvÄ övre spöringarna sÄ jag borde kunna fixa till det med ny topp. Har Àven tvÄ begagnade lite styvare och rejÀlare spön. De Àr dock mycket budgetmodell har jag för mig.

Denna 180cm:are tycker jag fungerar riktigt fint frÄn land. Kastar 10-13g spinnare nÀstan lika lÄngt som förra 7-fotarn kastade 20g spinnare. FÄr Àven kÀnsligheten (vill gÀrna att toppen böjer sig nÄgot vid lugn invevning (dÀrför jag gillar Mepps spinnare, lÄg vikt men ordentligt vattenmotstÄnd, tycker mig kÀnna minsta stöt bra dÄ)) pÄ beten runt 7-12g som jag tidigare saknat. Har noterat att dessa lÀttare drag gör sig fint pÄ de lite grundare omrÄden (som ocksÄ har större sten/strukturer) dÀr jag tidigare ofta fick bottennapp.

Det Àr faktiskt min andra speedmaster, första bröt mitt i kastet med en Mepps 5 (13g). DÄ spöt Àr specat 3-14g gick det pÄ garantin och bara att byta mot nytt pÄ xxl. DÄ hade jag haft spöt i nÄgra dagar. Rullen Àr förövrigt nÄgon cardinal (stx20?) som jag fick med första spökittet jag köpte (Bradley lightning Rod kanske det var?). Vet inte om det finns nÄgot att vinna genom ett byte mot annan rulle. Har inte haft ett enda trassel med den ( med en firelinelina).

Jag ser att det kommer komma till anvÀndning framledes iallafall :).

Ja det Àr vÄr första bÄt. Köptes begagnad, med motor och ekolod och bara att köra enligt sÀljaren. Har hittills lagt 4 kvÀllar pÄ felsökning och intrimning och har lÀrt mig mycket. Motorn Àr inte helt hundra men förhoppningsvis funktionsduglig. Jag har nog lÀrt mig tillrÀckligt för att fixa det som kan uppstÄ till sjöss, sedan finns alltid Äror ocksÄ.

I övrigt Àr bÄten ganska luggsliten men flyter och fyller sitt syfte. DÄ det Àr första egna bÄten sÄ satsade jag pÄ nÄgot billigt att börja med för att sedan kunna göra en kravlista pÄ senare köp om det behövs.

Tack!

IkvÀll drog mekandet ut pÄ tiden. Landade iaf en 20cm/200g abbis pÄ en Mepps fluo 3. I övrigt stiltje trots massvis med lekande löja. Tycker att om bytesfisk finns borde rovfiskarna vara i nÀrheten. NÀr solen gÄtt ned och vi börjat packa ihop pÄ bryggan började det slÄ ordentligt i vass och runt omkring. Lite surt :).

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men Àven sÄdant som Factorio och Rimworld.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nightcrawl:

NÀr solen gÄtt ned och vi börjat packa ihop pÄ bryggan började det slÄ ordentligt i vass och runt omkring. Lite surt :).

vÀnj dig
Vid solnedgÄng/uppgÄng Àr det mÄnga rovfisk som Àr aktiva nÀra land, bytesfisken drar in för att sova i skydd och rovfisken följer efter för lite "nattmat", pÄ morgon Àr det "frukost" dÄ bytet drar ut igen.
Testa med svarta drag pÄ kvÀlls/nattfiske, det finns ÀndÄ inget nÀmnvÀrt ljus att reflektera och dÄ Àr det bÀttre att skapa en riktig siluett mot den (alltid) ljusare himlen.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av frankof:

vÀnj dig
Vid solnedgÄng/uppgÄng Àr det mÄnga rovfisk som Àr aktiva nÀra land, bytesfisken drar in för att sova i skydd och rovfisken följer efter för lite "nattmat", pÄ morgon Àr det "frukost" dÄ bytet drar ut igen.
Testa med svarta drag pÄ kvÀlls/nattfiske, det finns ÀndÄ inget nÀmnvÀrt ljus att reflektera och dÄ Àr det bÀttre att skapa en riktig siluett mot den (alltid) ljusare himlen.

Jo, vanligtvis Àr vi kvar nÄgot lÀngre men nu hade vi lite tidspress sÄ vi kunde inte stanna lÀngre :(.

Svart Toby med guldrÀnder Àr en favorit, Àven Mepps Black Fury har gett resultat. Vad har du sjÀlv för favoriter?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men Àven sÄdant som Factorio och Rimworld.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ska försöka fÄ nÄgra gös nÀr jag har semester blev ingen första gÄngen i Är blev bara massa gÀddor far fick dock en gös men vi fiskade pÄ dagen dÄ det Àr svÄrast Ä fÄ gös.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
NĂ€tagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nightcrawl:

Jo, vanligtvis Àr vi kvar nÄgot lÀngre men nu hade vi lite tidspress sÄ vi kunde inte stanna lÀngre :(.

Svart Toby med guldrÀnder Àr en favorit, Àven Mepps Black Fury har gett resultat. Vad har du sjÀlv för favoriter?

ingen egentligen, eller hellre, det beror pÄ vad jag fiskar efter, abborre blir det i regel nÄgon spinnare efter vatten, Droppen Àr dom jag har flest av, eller lite olika jiggar, smÄ wobblers gÄr ocksÄ bra.
GÀdda blir det i regel Toby eller mört(mete), stora wobblers.

SÄ hÀr kan jag fortsÀtta fisk efter fisk, nÄgot patentsvar finns nog inte, bara lite tumregler, klart vatten och mycket ljus = blankt drag, mörkt vatten och lite ljus= mörkt drag, fungerar inte det, prova tvÀrt om

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av frankof:

... fungerar inte det, prova tvÀrt om

Sammanfattar de flesta fisketips tycker jag

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var förbi en bekant som Àger sportfiskebutik och fick hjÀlp med lite beten för bÄtfiske pÄ djupare Àn jag Àr van vid. Blev nÄgra joggar, 5/7,5/10cm relaxjiggar med 8/10g huvuden. Var ut med bÄten och testade lite nya stÀllen. Hittade en vik pÄ ca 3m som vinden legat pÄ under dagen men som nu lÄg i lÀ. Vakade av bytesfisk och större fisk slog i vassen intill. Blev en liten gÀdda ca 40cm pÄ en illgul och röd 10cm-jigg. Dock kroka han av sig sjÀlv. Blev lite tagen pÄ sÀngen dÄ han tog betet bara nÄgon meter frÄn bÄten och vibrerade likt en större abbis.

Första jigg- och bÄtnappet - check.

Motorn skötte sig galant ocksÄ, riktig lÀttnad. Nu ska jag bara övertala grannen att hjÀlpa till att fÄ hans bom till bÄtbryggan sÄ jag kan lÄna den, sÄ sparar jag 30-40min per dag pÄ sjösÀttning/upptag per dag :).

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men Àven sÄdant som Factorio och Rimworld.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Idag blev det fiske frÄn brygga, sambo fick lite mört och en miniabbis pÄ maskmete. Hade ett hugg som jag bommade pÄ jigg och sedan nÀr solen gÄtt ned i viken fick jag en 200g abbis pÄ vibrax med blÄprickig silversked.

Kul att det hÀnde nÄgot iaf :).

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men Àven sÄdant som Factorio och Rimworld.

PermalÀnk
●

NÄgon som kan rekommendera en bra fiskebutik pÄ nÀtet med bra priser?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCEÂź RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

PermalÀnk
Medlem
●
PermalÀnk
●
Skrivet av jmeistr:

Tack för det

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCEÂź RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av fieskmask:

NÄgon som kan rekommendera en bra fiskebutik pÄ nÀtet med bra priser?

Beror pÄ vad du Àr ute efter.

Kan rekommendera www.ofc.nu speciellt om man vill börja med trolling, har otroligt bra priser pÄ spö/rullar dÄ man behöver ett gÀng och det springer ivÀg rÀtt lÀtt om man ska ha mÄnga spön och flashig utrustning med rÀtt etikett pÄ

Finns som sagt mÄnga bra, man fÄr hÄlla utkik efter reor etc.
Du har fÄtt nÄgra bra sen har du Berras, Huntyardberras, happyangler mfl

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har inte tagit pÄ mig sÄ mycket jobb i sommar, dÄ jag kÀnner att jag mÄste vila upp mig lite.
Inte haft en riktig semester pÄ 5 Är, sÄ det börjar kÀnnas lite...

SÄ vad gör man nÀr man Àr lite mer ledig i veckorna? Klart man drar ut och fiskar, nÀr vÀdret ger möjlighet och det har man gjort.
Har ÄtergÄtt till barndomens fiskesjöar, dÀr man enbart körde med fÀrgglada skeddrag och wobblers.
Testade igen med dessa och fick vÀl mÄttligt med gÀdda och enstaka abborrar.
Av en hÀndelse sÄ provade jag en helsvart Vibrax stl. 5 som lÄg lÀngst ner i draglÄdan och det började hugga abborrar helt galet och stora ena.
Åkte in till en fiskebutik ett par dagar senare och köpte nya mörka drag och wobblers och tjena vad det hugger. Hann knappt starta med en stor och mörkgrön Westins jĂ€tte för trolling, förrĂ€n det small till..

SÄ fÀrger spelar roll..
Mörk sjö = mörka drag
Ljus och klar sjö = ljusa och fÀrgglada drag

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Mellan 18-24 kör beten.nu 30% pĂ„ allt! GĂ€ller endast idag (17/7). Även prylar som redan Ă€r nedsatta.

In och fynda!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

tipstack @drwlz

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB flÀskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

PermalÀnk
Medlem
●

Hej.
Jag undrar om de finns nÄgon hÀr som vet bra fiskeplatser runt laxÄ / fjugesta. Finns ju ÀndÄ rÀtt mycket vatten runt om i skogarna hÀr.

NÄn som vet ang fiskekort för logsjön, körde förbi Ä sÄg endast en skylt ang fiskekort men inge mer. Samt att de verkade krÀvas bÄt.

Just blivit med fiskekort för bla vÀstra / östra laxsjöarna. Men har endast möjlighet Ä fiska frÄn land. NÄn med tips pÄ nÄgon bra stÀlle runt dessa tvÄ sjöar?  Ser ut som det kan vara rÀtt lÄnggrunt överallt man kollat.

Tips mottages!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Köpt pÄ mig lite dropshot saker som ska testas, kört lite men ingen fisk Àn sÄ lÀnge...lite tekniktrÀning antar jag för att fÄ bra gÄng pÄ jiggen

Nu behövs bara ett havsöringsset sÄ har jag grejer till det mesta och att krÀnga lite skit...

PermalÀnk
●

Var ute med farsan och tjejen och pilkade Torsk frÄn en liten 5? manna bÄt igÄr med resultatet att vi drog upp nÄgra rakare varav en som ska stekas ikvÀll

Under turen diskuterade vi detta med att det vore intressant att se var vi faktiskt hade fiskat av och till detta borde en app vara perfekt. Jag tÀnker mig nÄgot med följande funktioner. Finns detta?

Visar karta typ google maps
Kan starta tracking nÀr man stÀngt av motorn och börjar driva sÄ man fÄr en linje över omrÄdet man fiskat av utan att behöva visa vart man kört dÀremellan.
Möjlighet att lÀgga in punkter dÀr man fÄtt fisk
Spara ner sessionen nÀr man Àr fÀrdig fiskad dÀr man kan öppna och se vart man fiskat av vid senare tillfÀlle ocksÄ.